Monday, February 7, 2011

Antara MAuzun,,bAnAnA dan PiSanG!!!!!!!

PiSanG




PiSanGPiSanGPiSanGPiSanGPiSanGPiSanGPiSanG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Apa cerita ni dengan pisang?pisang?pisang? huhu..

Ceritanya bermula disini,,

Cuti raya cina hari tu,,mak aku buat kenduri kat rumah kitorang,,tak kan nak buat kat rumah jiran sebelah lak ataupun rumah jiran sebelah punya sebelah kan,,huhu...

Sejurus sesudah kenduri,malam tu aku lapar la pulak,,,(sibuk cuci pinggan pg td) pergi dapur lauk semua abes da,,,entah sape entah yang abeskan semua lauk,,huhu,,cari punya cari cari lagi cari dan cari tak de lauk jugak,,

Tiba-tiba kilat sabung menyabung(malam tu hujan lebat,,huhu)then aku terpandang satu timbunan pisang yang agak banyak lebih dari kenduri pagi tadi,,,pisang pun pisang la,,ok la tu kan rezeki jangan ditolak,,

Sesudah aku kupas kulit dan makan dua biji pisang,,pisang emas tau,,yang dibawa belayar tu,,aku makan dua satu masak satu lagi pisang tak masak,,sbbnye pisang emas masak sebiji je atas peti,,,kuikui..yg len tu kira tak masak la,,,jadi aku pun tepikir satu resepi yang diajar kepada aku satu resipi turun temurun warisan keluarga bangsawan makanan yang berasaskan pisang yang diberi nama.................................................................................................................................................................................................................................................................BaNaNA sPLiT!!!!!!!!!!

Justeru dengan itu aku nak kongsi resipi ni dengan korang,,,,,,sape yang bace la kan,,rugi sape yang tak bace,,,huhu,,nah resipi banana split!!!berikut adalah senarai material yang digunakan untuk buat banana split....

Pisang yang dikupas,,^_^

Susu pekat,,susu ni la yang aku gune...
coklat rice


  1. Kupas kulit pisang
  2. Potong pisang(ikut suka korang la nak potong ke tak kan)
  3. Letak pisang dalam mangkuk pastu letak susu pekat gaul sekali dengan pisang
  4. Pastu letak chocolate rice 
  5. Pastu letak la ape2 yang korang nak mcm smarties ke,,aiskrim ke,,coklat m&m ke,,
  6. Pastu makan la,,,,tak kan nak kene ajar gak kan,,,




ni la banana split
Gambar atas ni hiasan je,,,yang aku buat tak sempat nak ambik gambar semua aku dah simpan dalam perut.....huhu,,,,ok harap2 korang cubalah resipi banana split turun temurun tu,,,sekian sahaja SELAMAT MENCUBA....(cewah cam chef wan lak aku rase,,cing cang cing cang alaxander,,,kukukukui...huhuhuhuhhu)



3 comments:

  1. ting tang ting tang alexander! nak gak wey~ pakai pisang tanduk ley?????

    ReplyDelete
  2. leh2,,,pisang pa pun leh,,janji pisang,,ape2 pun try it ok,,cewah,,ting tang ting tang alexander,,,selamat mencuba dan selamat beramal!!!

    ReplyDelete
  3. sedap2,, da try da.. anda ditag: http://akudansesuatu-serinditmerah.blogspot.com/2011/02/senyum-tak-nampak-gigi.html

    ReplyDelete